Konserttisarjan suunnittelu



Konserttisarjan suunnittelu


Idea Kohteessa -konserttisarjasta syntyi siitä, kun muusikolla harvemmin on mahdollisuus nostaa itse konserttipaikka, sen tarinat, arkkitehtuuri, akustiikka ja historia esille konsertin aikana. Eikä arkkitehtuuria ja musiikkia ole muutenkaan kovin moni lähtenyt yhdistelemään. Siispä päätin ryhtyä tuumasta toimeen ja otin selvää mielenkiintoisista kohteista Varsinais -Suomen alueella. Miksi juuri siellä? No siihen on monta vastausta, joita voin avata myöhemmin.


Aloitin konserttisarjan suunnittelun syksyllä 2018. Puhelinsoittoja on kertynyt satojen tuntien edestä, samoin sähköposteja ja harmaita hiuksia. Kovalla työllä, luovalla hulluudella, lähimmäisten tuella ja sinnikkyydellä kyseinen projekti on mahdollinen. Yksi ideoista on, että jokaiseen tulevaan konserttipaikkaamme järjestetään muun muassa opastettu kierros, jonka avulla yleisö saa tutustua rakennuksiin syvällisemmin ennen konserttia. Yksi opastetun kierroksen järjestäjistä on Magni Mundi ry, jonka opastuksella yleisö pääsee Alvar Aallon suunnitteleman rakennuksen eri tiloihin, kuten johtajanhuoneeseen. Eräs toinen opastetuista kierroksista järjestetään sekä suomen- että ruotsinkielellä upeassa saaristomiljöössä.


Myös kahvitus järjestyy



Parasta oman konserttisarjan suunnittelussa on se, että saa itse valita musiikin. Usein kun viulisti pyydetään keikalle häihin, firman juhliin tai vaikka orkesterin ykkösviuluun tuuraajaksi niin ohjelma määräytyy sen tapahtuman mukaan. Puhumattakaan pianistista, jolla säestyskeikalle mentäessä voi olla useita laulajia ja nuottipinoja opeteltavana. Haaveilimme siitä, että voisimme esittää saman ohjelman useammassa konsertissa. Yhden taiturikappaleen opettelemiseen voi muusikolla mennä useita kuukausia ennen kuin sen esittäminen tuntuu luontevalta. Toisinaan kappaleet ovat niin hankalia, ettei niitä uskalla esittää edes itselleen. Kutsun sellaista olotilaa soittokriisiksi.

Sihteeri päätti, ettei tarvitse soittaa mitään :)

Konserttisarjan haastavin puoli on itseasiassa rahoitus. Mahdolliset konserttipaikkojen tilavuokrat, teostomaksut eli maksu kappaleen säveltäjälle tai sen perikunnalle siitä, että saamme esittää kappaleen, markkinointimaksut, julisteen ja logon suunnittelukulut ja matkakulut, pianon virittäjän palkkio, lipunmyyjän ja sivunkääntäjän palkkiot, nämä kaikki pitää ottaa huomioon konserttisarjaa suunniteltaessa. Onneksi Suomessa on olemassa säätiöitä, kuten Kulttuurirahasto ja Taiteenedistämissäätiö, joilta voi hakea apurahaa. Tosin apurahahakemuksen kirjoittaminen on työlästä hommaa ja hakemuksista vain harvat saavat myönnetyn avustuksen. Onneksi pieni avustus on jo luvattu, nimittäin Suomen Solistiyhdistys ry auttaa konserttikiertueemme matka- ja markkinointikuluissa. Kaikki apu on kotiinpäin!


Nostetaan kissa pöydälle


Kommentit